میگو و پرورش آن ، آمارها و دستورالعمل‌های اولیه

تقریبا 95 % میگوی مورد استفاده در دنیا در مزارع رشد می‌کند و صنعت پرورش میگو در سطح جهانی یک صنعتی میلیون دلاریست چرا که میگو یک غذای دریایی پرطرفدار بوده و به سادگی حتی در محیط‌های خانگی و در هر مقیاسی قابل پرورش دادن است. برای پرورش میگو می‌توان از استخرهای خاکی یا استخرهای پیش ساخته ی دایره ای استفاده کرد و به دلایل بسیاری که تعدادی از آنها در ادامه توضیح داده خواهد شد پرورش آنها در استخرهای پیش ساخته ی دایره ای بهینه تر و آسان تر است.

انتخاب میگو مناسب

قدم اول برای اقدام به پرورش میگو انتخاب نوع میگوی مناسب برای شماست. اگر در نزدیکی دریا هستید میگوهای آب شور می‌توانند برای شما گزینه مناسبی باشند. اگر از آب چاه یا چشمه استفاده می‌کنید نژادهای متنوعی از میگوهای آب شیرین برای تکثیر وجود دارند که می‌توانید بسته به نوع استخر، غذای در دسترس، آب و هوا و غیره از بین آنها مناسب‌ترین را انتخاب کنید. همانطور که اشاره شد تنوع انتخاب بسیار بالایی در پرورش میگو برای آبزی پرور وجود دارد.

آزمایش کیفیت آب

قدم بعدی آزمایش کیفیت آب است. نمونه آب را برای پیدا کردن هرگونه عنصر سمی، مواد شیمیایی حل شده در آب و عوامل بیماری‌زا آزمایش کنید. میگوها نسبت به بسیاری از آبزیان دیگر گونه‌های مقاوم‌تری به شمار می‌روند ولی در نهایت آنان نیز در مقابل برخی آلودگی‌های شمیایی و میکروبی حساسیت نشان می‌دهند.از آنجایی که در استخرهای پیش ساخته ی دایره ای سیستم مدار بسته مورد استفاده است کنترل کیفیت آب و مواد محلول در آن به سادگی و بدون اشکال انجام می‌گیرد و پرورش میگو در این استخرها از این نظر تقریبا بدون ریسک است.در استخر های پیش ساخته ی دایره ای حتی جهت گردش و دمای آب قابل تنظیم است.

آب مورد استفاده برای پرورش میگو حداقل پس از هربار تغذیه آنها نیاز با هوادهی دارد. برای هوادهی میگوها روش‌های مختلفی وجود دارد. فرایند هوادهی در استخرهای پیش ساخته بسیار ساده‌تر و بهینه‌تر است چرا که حجم آب مورد استفاده کمتر بوده و می‌توان آن را تصفیه کرد. آبی که مقدار آلودگی محلول در آن کمتر باشد توانایی انحلال اکسیژن بالاتری دارد.

تغذیه میگوها

میگو ها باید دو بار در روز تغذیه کنند. برای تغذیه آنها می‌توان از پلت یا انواع برندهای تجاری موجود غذای میگو استفاده کرد. همچنین اگر آب مورد استفاده شما به صورت اکولوژیک بالانس شده است میگوها می‌توانند از جلبک، انواع لاروها و پلانکتون‌های موجود در آب تغذیه کنند. تغذیه آبزیان به طور کلی در سیستم مدار بسته بسیار بهینه‌تر است چرا که حجم آب مورد استفاده کمتر بوده و هدر رفت غذا پایین‌تر است همچنین می‌توان در چرخه تصفیه آب ضایعات جامد موجود در آب را جدا کرده و حتی به عنوان مکمل غذایی دوباره از آن استفاده کرد.

خروجی آب مخصوص

استخر پرورش میگو سیستمی تحت عنوان توالت استخر میگو دارد که با خروجی مرکزی خیلی موثرتر فضولات جامد را خارج کرده و قابل جمع آوری می‌کند. همچنین به علت خروج کامل‌تر و جمع آوری راحت‌تر ضایعات برای محیط زیست آسیب کمتری دارند.

شکل و عمق استخر

عمق میانگین آب در استخرها 85 سانتی متر است. همه استخرها باید طوری راه اندازی شوند که مدار گردش آبی یکنواختی به دور خروجی مرکزی داشته باشند. استخر های دایره ای شکل برای دفع ضایعات جامد آب بهترند. می‌تواند حرارت آب را با به وجود آوردن حالت گلخانه‌ای در حوض تنظیم کنید. برای به وجود آوردن این شرایط باید روی استخر را با بک پوشش پلاستیکی دو لایه پوشانده و برای تامین اکسیژن آب یک حفره در آن در نظر بگیرید و دستگاه هواده را روی آن نصب کنید. بعد از فیلترهای سخت می‌توانید از بایوفیلترها استفاده کرده و آب خروجی آنها را به استخر بازگردانید.

تولید کامل میگو از تولد تا رسیدن به وزن فروش 150 روز به طور میانگین طول می‌کشد. استفاده از مخازن بزرگ و کمتر نسبت به مخازن کوچک‌تر و بیشتر باعث کاهش هزینه های تولید می‌شود.

پرورش میگو در سیستم های مدار بسته

آلودگی محیطی کمتر و کم شدن احتمال ابتلا به بیماری توان کنترل شرایط محیطی در سیستم های سرپوشیده به شما این امکان را می‌دهد که در تمام طول سال میگو تولید کنید. اگر تکثیر را نیز به فعالیت خود اضافه کنید سود آوری سیستم شما به شدت افزایش می‌یابد.هرچه فیلترها و سیستم های هواده شما بهتر باشند شما می‌توانید مقدار بیشتری میگو در فضای تحت اختیارتان پرورش دهید و بیشتر سود کنید.

یک تور پوششی بر روی استخرها استفاده می‌شود تا جلوی وارد شدن آلودگی محیطی به استخر را بگیرد و از مقدار تبخیر آب بکاهد. همچنین این کار جلوی تابش مستقیم خورشید را به آب می‌گیرد و مانع از کشته شدن گیاهان تک سلولی موجود در آب که میگو از آنا تغذیه میکند می‌شود.

یک نکته مهم

برخی از گونه‌های مهاجم میگو ممکن است به هم نوع خواری روی بیاورند. این عارضه مخصوصا در زمان پوست اندازی آنان تشدید می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاق باید سطوحی در اختیار آنان به عنوان پناهگاه قرار دهید تا هرکدام فضایی شخصی در اختیار داشته باشند. ثابت شده است که انجام این کار باعث افزایش تولید نهایی استخر می‌شود.

همزیستی میگو با جلبک‌ها و تک سلولی‌ها

استفاده از موج مصنوعی و جلبک مصنوعی به باعث کاهش استرس میگو و شبیه سازی بهتر محیط طبیعی برای آنها می‌شود. ژاپنی‌ها در سیستم‌های پرورش میگوی خود با رعایت نکاتی از این دست موفق شدند قند و پروتئین موجود در گوشت میگو را افزایش داده و طعم آن را بهبود بخشند. میکروب‌هایی برای بهبود رشد میگو در استخر آن استفاده می‌شود. آنها به سه دسته عمده باکتری‌های نیرات ساز، جلبک‌های میکروسکوپی اتوتروف و جلبک‌های میکروسکوپی هتروتروف تقسیم می‌شوند. باکتری‌های نیترات ساز به دو گروه باکتری‌های نیتریت ساز و باکتری‌های نیترات ساز تقسیم می‌شوند. کار این دو مکمل یکدیگر است. باکتری نیتریت ساز آمونیاک را به نیتریت تجزیه می‌کند و باکتری نیترات ساز نیتریت را به نیترات تجزیه می‌کند.

جلبک‌های اتوتروفْ از نیتراتِ ساخته شده در فرایند قبلی در جریان فوتوسنتز خود استفاده می‌کنند. همچنین در مرحله لاروال و انگشت قدی می‌توانند غذای خوبی برای میگو باشند زیرا سرعت رشد و تکثیر بالایی دارند. سیلیکات موجود در دیواره سلولی آنها برای تولید اسکلت خارجی توسط میگو استفاده می‌شود.

همچنین چگالی جلبک‌های تک سلولی در جریان رشدشان افزایش می‌یابد و جلوی عبور قسمتی از نور خورشید را به داخل آب می‌گیرند.این سایه ایجاد شده رشد میگو را به دلایل نامعلوم افزایش می‌دهد.. آزمایشات نشان داده حضور برخی از انواع دیاتومه‌ها در آب تولید میگو را افزایش می‌دهد اما اینکه دقیقا چرا این اتفاق می‌افتد همچنان برای انسان مجهول است. باکتری‌های هتروتروف از آمونیاک و نیترات به عنوان منابع زیستی خود استفاده می‌کنند.

سرعت تکثیر و سوخت و ساز آنها از باکتری‌های نیترات ساز بسیار بیشتر است. این باکتری‌ها مقدار زیادی آنزیم‌های برون ریز ترشح می‌کنند.آنزیم‌هایی مانند لیپاز، پروتئاز و کربوهیدرولاز که توسط میگو در آب جذب شده و میزان هضم و جذب غذا و میزان غذا خوردن آنها را افزایش می‌دهد. وجود این باکتری‌ها در آب میدان رشد را از باکتری‌های بیماری زا گرفته و باعث می‌شود احتمال ابتلا به بیماری در میگوها پایین بیاید.

ref:

https://www.intechopen.com/books/biological-resources-of-water/closed-aquaculture-system-zero-water-discharge-for-shrimp-and-prawn-farming-in-indonesia

Ray2012IntensiveShrimpChapBFTBook.pdf

https://www.researchgate.net/profile/Peter_Van_Wyk/publication/322602967_DESIGNING_EFFICIENT_INDOOR_SHRIMP_PRODUCTION_SYSTEMS_A_BIOECONOMIC_APPROACH/links/5a62382b0f7e9b6b8fd5c0b5/DESIGNING-EFFICIENT-INDOOR-SHRIMP-PRODUCTION-SYSTEMS-A-BIOECONOMIC-APPROACH.pdf?origin=publication_detailhttps://www.researchgate.net/profile/Peter_Van_Wyk/publication/322602967_DESIGNING_EFFICIENT_INDOOR_SHRIMP_PRODUCTION_SYSTEMS_A_BIOECONOMIC_APPROACH/links/5a62382b0f7e9b6b8fd5c0b5/DESIGNING-EFFICIENT-INDOOR-SHRIMP-PRODUCTION-SYSTEMS-A-BIOECONOMIC-APPROACH.pdf?origin=publication_detail

موضوعات مرتبط :

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید

3.6/5 - (11 امتیاز)

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره 09114646386 تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام خسته نباشید ، من یه سوال داشتم ، برای پرورش میگو پچه مقدار هزینه می خواد و پرورش ماهی سود ده تر هست یا پرورش میگو؟

    پاسخ
    • سلام.
      عوامل متعددی در میزان هزینه و سوددهی پرورش میگو و ماهی موثرن که بسته به شرایط اقلیمی، سرمایه و بودجه در اختیار و… متفاوته.
      برای دریافت اطلاعات بیشتر و استفاده از مشاوره رایگان شرکت لطفا شماره خودتون رو با اسم زیر این کامنت درج کنید تا با شما تماس بگیریم.
      پی نوشت: شماره و اسم شما در بخش کامنت های سایت نمایش داده نمی شود.

      پاسخ
  • مطالب خوبی دارید . سوال . قیمت استخر 15*15 و 31*31 ارتفاع 2متر برای میگو با چه ورقی و با چه ضخامت تولید میکنید و قیمت استخر فلزی بصورت جداگانه و قیمت پوشش ورق ضد آب چند است .

    پاسخ
    • fatemeh alizadeh lademakhi
      23 ژانویه 2022 1:32 ب.ظ

      درود بر شما.
      لطفا اسم و شماره تلفنتون رو زیر این کامنت درج کنید تا باهاتون تماس بگیریم و مشاوره رایگان شرکت رو در اختیارتون بذاریم.
      پی نوشت: اطلاعاتتون در قسمت کامنت های سایت نشون داده نمیشه.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دسته بندی ها

Language

No available translations found

موضوعات پیشنهادی

پربازدیدترین مطالب

فهرست
شرکت آبزیبان از سرتاسر کشور نماینده می‌پذیرد!با ما تماس بگیرید.