صنعت شیلات ، سرمایه گذاری و رویکرد اقتصادی در پرورش ماهی

صنعت شیلات

صنعت شیلات از سال 1970 تا امروز با رشد سالانه 8.4% بیشترین رشد را در میان تمامی صنایع تولیدی غذایی دارد. تلفیق سرمایه مناسب، شم اقتصادی و دانش متخصصان شیلاتی میتواند پرورش ماهی را تبدیل به یک روش مطمئن برای کسب درآمد بنماید.

آبزی پروری فرآیندی است که طی آن انواعی از آبزیان برای رسیدن به وزن، سن و یا هر هدف مشخص دیگری تحت مراقبت و رشد قرار میگیرند و در نهایت برای تامین نیاز بازار فروخته میشوند.

بازار پرورش ماهی به سرعت در حال رشد است؛ در مناطقی که پرورش ماهی به صورت سنتی مرسوم بوده امروزه از روش های مدرن نیز استقبال شدید تری صورت گرفته است. این مناطق در بازار آبزی پروری مناطق استراتژیک محسوب میشوند.

میتوان به جراًت گفت که امروزه دورانی که تنها راه به دست آوردن ماهی شکار آن بود دیگر به سر رسیده است و ماهی های پرورشی در شرایط سلامت بهتر، با فراوانی بیشتر و قیمت بهتر در بازار عرضه میشوند. همین سیر تکامل باعث رشد روزافزون واحد های تولیدی گردیده است چرا که استقبال بازار از ماهی پرورشی قطعا تولید کنندگان را در مسیر استفاده از فناوری های روز برای بالا بردن حجم تولیدی خود قرار میدهد. میزان ماهی مورد نیاز امروز مصرف کنندگان، نه تنها با ماهیگیری برطرف نخواهد شد بلکه دیگر روش های سنتی پرورش ماهی نیز پاسخگوی نیاز بازار نیست.

صنعت شیلات

پرورش ماهی یک عمل وابسته به دانش است. اصطلاح دانش در اینجا در برگیرنده ی مفاهیم مهمی مانند تمرین، گسترش مهارت ها و امکانات فردی، مشورت با افراد خبره و توانایی های مدیریتی لازم در واحد های پرورش است.

اطلاعاتی نظیر زمان استفاده از دارو ها و واکسیناسیون، پیشگیری از ابتلای ماهی ها به بیماری، شناخت بیماری ها و روش های درمان آنها میتواند برای شما بسیار مفید واقع شود. مباحث اقتصادی و مهارت های فروش نیز به آموزش نیاز دارند.

دانش و مهارت های یادشده از طریق رشته تحصیلی مرتبط، آزمون و خطا و یا مشاوره گرفتن از متخصصین امر به دست میاید.

اما فایده ی ورود به این دنیای جدید و پیچیده چیست؟ متاسفانه اکثر سرمایه گذاران ما به دنبال راه های شناخته شده برای افزودن به سرمایه اولیه خود هستند. هرچه این مسیرها شناخته شده تر و معمول تر باشند طبیعتا تعداد افراد فعال در آن زمینه نیز بیشتر هستند، لاجرم رقابت نیز برای کسب درامد سخت تر خواهد بود. از سوی دیگر صنعت شیلات از سال 1970 تا امروز با رشد سالانه 8.4% بیشترین رشد را در میان تمامی صنایع تولیدی غذایی دارد. برخورد یک سرمایه مناسب و شم اقتصادی با دانش متخصصان شیلات میتواند پرورش ماهی صنعتی را تبدیل به یک روش کسب درآمد مطمئن سازد.

چرا صنعت شیلات؟

ماهی پر طرفدار است!

آبزیان به طور کلی جزو پرطرفدار ترین محصولات غذایی جهان محسوب میشوند و ایران ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگرچه سرانه مصرف ماهی در ایران از میانگین جهانی پایین تر است اما همچنان بازار ماهی در ایران اشباع نشده باقی مانده است. مسئله دیگر پرطرفدار بودن ماهی ایران در میان کشور های همسایه است. علاوه بر کشش بازار داخلی همواره امکان صادر کردن آبزیان تولیدی داخل کشور به کشور های همسایه وجود دارد. کشور های همسایه شمالی خریدار تولیدات میگو و ماهی های سردابی ما و کشور های همسایه جنوبی همواره خریدار ماهی پرورشی گرمابی ما هستند.

ماهی یک منبع غذایی با ارزش است.

ماهی یکی از بهترین منابع پروتئین در میان مواد غذایی است. گوشت ماهی به علت داشتن درصد چربی بسیار پایین و دارا بودن مقادیر فراوان اسید های چرب امگا – 3 و ویتامین هایی مانند ویتامین D و B2 یکی از مواد غذایی بسیار مفید در سبد غذایی افراد به شمار میرود. ماهی همچنین منبع غنی کلسیم، فسفر، آهن، روی، ید، منیزیم و پتاسیم است.

مصرف ماهی بهترین راه برای تامین امگا – 3 مورد نیاز بدن است، اسید چربی که میتواند به حفظ سلامت قلب و مغز انسان کمک کند. از آنجایی که بدن انسان خود توانایی تولید امگا – 3 را ندارد تنها راه تامین امگا – 3 مورد نیاز بدن غذای مصرفی ماست. اینجاست که مصرف گوشت ماهی اهمیت خود را نمایان میسازد!

طی سال های اخیر اهمیت تغذیه صحیح هرچه بیشتر مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. همانطور که انتظار میرود این مسئله، تغذیه مردم را بیشتر به سمت مصرف گوشت آبزیان سوق داده است. مسائلی مانند بالا بردن توان سیستم ایمنی بدن، طولانی تر کردن عمر به واسطه تغذیه سالم و پیشگیری از ابتلا به نارسایی های مختلف در سنین بالا باعث شده است تا توجه مردم به سمت غذا های سالم تر، خصوصا آبزیان جلب شود.

ماهی ارزان است!

گوشت ماهی قیمت تمام شده پایین تری نسبت به دام سبک و سنگین دارد، به همین دلیل قیمت فروش پایین تری نیز در بازار خواهد داشت. در برخی کشور ها که دچار بحران حاد غذا بودند فراگیر شدن پرورش ماهی هایی مانند تیلاپیا یک قدم موثر در حل کردن مشکل غذا به شمار میرفت. اگرچه گونه هایی از ماهیان هستند که ممکن است از گوشت قرمز هم گران تر باشند اما در مقابل گونه هایی از ماهی پرورشی نیز وجود دارند که ارزان ترین منابع پروتئین حیوانی موجود در بازار هستند. روی هم رفته ماهی پرورشی میتواند با هر قدرت خریدی سازگار باشد بنابراین همواره مشتری خاص خودش را دارد.

سرعت سود آوری در صنعت شیلات!

ماهی ها در شرایط ایده آل پرورش به سرعت رشد میکنند. با بهره گیری از تکنیک های آبزی پروری و همچنین تامین جیره غذایی با کیفیت میتوان سرعت رشد ماهیان را افزایش داد. انتخاب گونه و نژاد مناسب و متناسب با شرایط اقلیمی نیز میتوانند بر نتیجه نهایی دوره پرورش و سرعت پیشرفت آن تاثیری شگرف داشته باشند.

آسیب زیست محیطی پایین!

مزرعه پرورش ماهی اگر به صورت اصولی احداث شود آسیب زیست محیطی بسیار پایینی دارد. آسیب زیست محیطی سامانه های مداربسته پرورش ماهی تقریبا نزدیک به صفر است اما حتی استخر های خاکی پرورش ماهی نیز در مقایسه با واحد های پرورش دام و ماکیان از نظر زیست محیطی بسیار بهینه ترند. سامانه های مداربسته به راحتی در نزدیکی مناطق مسکونی حتی در حیاط واحد های مسکونی قابل احداث هستند بدون اینکه برای افراد ساکن در نزدیکی آن ایجاد مزاحمت کنند.

در نهایت:

سرمایه گذاری بر روی شیلات و واحد های پرورش ماهی بر اساس دلایل یاد شده میتواند سود آوری بالایی داشته باشد. صنعت شیلات در طی 50 سال گذشته همواره رو به رشد بوده است و هرچه ما به فواید مصرف آبزیان بیشتر اشراف پیدا میکنیم کشش و ظرفیت بیشتری برای سرمایه گذاری می یابد. روی هم رفته صنعت شیلات در میان تمامی صنایع مرتبط با تولید غذای زنده میتواند یکی از امن ترین زمینه های سرمایه گذاری باشد.

http://aquaticcommons.org/5758/1/Blue_Frontiers_Report.pdf

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید

2.9/5 - (22 امتیاز)

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره 09114646386 تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دسته بندی ها

Language

No available translations found

موضوعات پیشنهادی

پربازدیدترین مطالب

فهرست
شرکت آبزیبان از سرتاسر کشور نماینده می‌پذیرد!با ما تماس بگیرید.