کپور ها، یک مقدمه

کپور و پرورش آن

مقدمه

کپور یکی از پر طرفدار ترین ماهی های پرورشی دنیاست. پراکنش پرورش آن در دنیا تقریبا شامل هر منطقه ای که به اندازه کافی گرم باشد میشود. در ایران نیز ماهی کپور به عنوان یک ماهی بسیار پر طرفدار گرمابی پرورش داده میشود. علل آن شامل در دسترس بودن بچه ماهی، در دسترس بودن و ارزان بودن غذا، ضریب تبدیل بالای غذا و بازار همواره تشنه ی این ماهیست.

در این نوشتار به با توجه به اهمیت بالای این ماهی نزد آبزی پروران جهان و ایران تصمیم داریم. توضیحاتی ابتدایی در رابطه با ماهی کپور دهیم.

ماهی کپور 1

اطلاعات رفتار شناختی و زیست شناسی

کپورها در طبیعت در جریانات میانی و کم عمق رودخانه ها ، آبگیرها و برکه های کم عمق زندگی میکنند. آنها به طور طبیعی در عمق آب شنا میکنند اما در سطوح میانی و فوقانی آب به دنبال غذا میگردند. استخرهای مورد استفاده برای پرورش کپور در اروپا  استخر های کم عمقند ، غذای مورد استفاده ی ماهی کپور به طور طبیعی در آنها تولید میشود و حاوی مقدار زیادی گیاهان و علفهای دریایی هستند. کپور زیرمجموعه ی ماهیان گرمابیست و بهترین رشد را در دمای 23 تا 30 درجه دارد.Ph  مناسب برای رشد کپور مابین 6.5 تا 9 است و میتواند در آبهایی با غلظت نمک حداکثر پنج درصد زنده بماند.

کپورها ماهیان نسبتا سرسختی هستند. آنها میتوانند در سرمای زمستان حتی در زیر سطح آبهای یخ بسته ، با مقدار اکسیژن نسبتا پایین ، (0.3 تا 0.5 میلی گرم بر لیتر) و بلعکس در آبهایی با مقدار اکسیژن بسیار بالا زنده بمانند.

تغذیه کپور

آنها همه چیز خوارند ولی تمایل بالایی به خوردن غذای جانوری مانند حشرات دریایی و لارو هایشان ، کرم ها ، نرم تنان و زئو پلانکتون ها دارند. نقش زئوپلانکتون ها در تغذیه ی کپور مخصوصا وقتی تعداد ماهی ها در یک استخر زیاد باشد بسیار مهم است.

علاوه بر اینها کپور از ساقه ، برگ و بذر گیاهان خاکی و گیاهان فاسد شده ی دریایی تغذیه میکند. بخش مهمی از پرورش کپور در گرو این است که ماهی ها بتوانند با غذای فراهم شده توسط آبزی پرور ارتباط برقرار کرده و به بهترین نحو ممکن از آن استفاده کنند.

پرورش ماهی کپور

سرعت رشد کپور

رشد روزانه ی آنها حدودا بین دو تا چهار درصد وزن بدنشان است. کپور ها در طی یک فصل کاری میتوانند به وزن 0.6 تا 1 کیلوگرم در آب و هوای استوایی یا مشابه و در مزارع چند منظوره برسند. در دمای پایین رشد کپور بسیار کندتر است. آنها ممکن است دو الی چهار فصل طول بکشد تا به وزن 1تا 2 کیلوگرم برسند.

بلوغ و تولید مثل

کپورهای نر در شرایط مساوی بیست و پنج درصد زمان کمتری برای رسیدن به بلوغ نیاز دارند. کپور آسیایی به طور کلی مقدار زمان کمتری برای بالغ شدن نیاز دارد. تولید مثل کپورها در اروپا معمولا زمانی آغاز میشود که دمای آب در حدود 17 الی 18 درجه باشد در حالی که نقطه عطف تولید مثل آنها در آسیا در زمان شروع بارندگی های فصلی ، مصادف با کاهش مقدار یون های محلول در آب است.

تولید مثل کپور ها در طبیعت

کپور ها در طبیعت به تدریج تخمهای خود را رها میکنند در حالی که کپورهای پرورشی تخمهای رسیده ی خود را یکجا و در یک مرحله ، در طی چند ساعت  رها سازی میکنند. در صورت تزریق هورمون ، کپورها با سرعت بیشتری تخمهای نرسیده ی خود را رها سازی میکنند که نهایتا منجر به تخلیه ی کامل تخمدانها میشود. مقدار تخمها حدودا بین 100 تا 230 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن ماهیست. پوسته ی تخمها پس از برخورد با آب چسبناک میشود.

مرحله رویانی

رشد رویانی کپور حدودا 3 روز در دمای 20 تا 23 درجه سانتیگراد به طول میانجامد. در شرایط طبیعی نوزادان در طول این مدت به سطح بستر میچسبند. پس از گذشت سه روز کیسه ی شنا در لارو ها تکامل میابد و می توانند به صورت افقی شنا کنند و توانایی استفاده از غذاهای موجود در محیط را تا حداکثر اندازه ی 150 تا 180 میکرومتر را دارند (بیشتر روتیفرها .)

ماهی کپور 2

سیکل تولید کپور در کشور های مختلف

تولید مثل کپور در مناطق استوایی و هند

کپورها در تمام طول سال در مناطق استوایی هند زاد و ولد می کنند و اوج این زاد و ولد در دو دوره مابین ماههای ژانویه تا مارچ و جولای تا آگوست است. پرورش کپور در هند در قفس ، استخرهای بتنی و استخرهای کوچک انجام میشود. انواعی از گیاهان دریایی به عنوان بستر تخم ریزی در این سیستمها استفاده میشوند. وقتی نوزادان به سن 4 تا 5 روزگی میرسند به استخرهای مخصوص نگهداری از نوزادان ماهی منتقل میشوند.

تولید مثل کپور در اندونزی

در اندونزی از روش ساندنس برا تکثیر کپور استفاده میکنند. کپورهای مولد در این روش تفکیک جنسیت شده و نر ها و ماده ها هر کدام در استخرهای جداگانه مخصوص مولدین نگه داری میشوند. وقتی ماهیها آماده ی تکثیر شدند به استخرهایی با ابعاد 20-30 متر مربع منتقل میشوند. تور هایی ساخته شده از الیاف گیاهی در این استخرها نصب شده اند. ماهیها تخم ریزی خود را بر روی هر دو سوی این تورها انجام میدهند. وقتی فرایند تکثیر به اتمام رسید این تورها جمع آوری شده و به استخرهای مخصوص از نگهداری تخمها و نوزادان منتقل میشوند.

تولید مثل کپور در چین

در چین از استخرهای خاکی کوچک برای پرورش کپور استفاده میشود. علفهای دریایی و یا برگهای نخل شناور در آب به عنوان بستر تخم ریزی مورد استفاده قرار میگیرند.
در گذشته از استخرهای “دوبیت” کوچک برای تکثیر و نگهداری کوتاه مدت از نوزاد کپور در اروپا استفاده میشد. سطح این استخرها حدودا 120 الی 300 متر مربع بود. امروزه استخرهای مورد استفاده در اروپا بین چند صد متر تا حداکثر 30 هکتار مساحت دارند. 2 الی 4 هفته پس از به دنیا آمدن نوزادان در استخرها میتوان آنها را برای فروش یا انتقال جمع آوری کرد یا اینکه آنان را رها کرد تا در همان استخر به مرحله ی انگشت قدی برسند.

تولید مثل کپور در ایران

روش سنتی تولید کپور در ایران بر پایه روش اروپایی بود و با رونق گرفتن بازار فروش و تکثیر نژادهای چینی کپور مانند آمور ، کپور نقره ای و بیگ هد گسترش یافت. پس از در آمدن از تخم ، لاروها با شیرخشک و پودر زرده تخم مرغ تغذیه میشوند. پس از هشت روز آنان را به استخرهای نگهداری از نوزادان منتقل میکنند و در آنجا با غذای طبیعی تغذیه میشوند. سیستم تکثیری که امروزه در ایران استفاده میشود روش سنتی چینی ها برای تکثیر است.


تولید کپور در استخر های پیش ساخته:

کپور در استخر های پیش ساخته به آسانی قابل تولید است. کپور به طور کلی نسبت به ماهیانی مانند قزل آلا نیاز کمتری به اکسیژن و آب تمیز دارد و به همین دلیل تراکم پذیری بالا تری نیز دارد. در سیستم های متراکم و فوق متراکم شما میتوانید علاوه بر اینکه ماهی خود را از نزدیک رصد کنید به صورت بهینه به تغذیه آنها بپردازید و بیماری ها را با سرعت بیشتری مهار کنید. پرورش کپور معمولا در استخر های عایق ژئوممبران انجام میشود.

thefishsite.com/articles/cultured-aquatic-species-common-carp

www.fao.org/fishery/affris/

http://www.fao.org

www.fishbase.se

موضوعات مرتبط :

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید

4.2/5 - (76 امتیاز)

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره 09114646386 تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دسته بندی ها

Language

No available translations found

موضوعات پیشنهادی

پربازدیدترین مطالب

فهرست
شرکت آبزیبان از سرتاسر کشور نماینده می‌پذیرد!با ما تماس بگیرید.