ازون ژنراتور و نقش آن در افزایش تولیدات سامانه های مدار بسته

ازون ژنراتور

مقدمه

اگر با دقت به روند پیشرفت سامانه های مدار بسته نگاه کنید مسیر پیشرفت این فناوری شامل بهبود چند فاکتور مختلف است. اولین مسئله افزایش ظرفیت تولید است. تفاوت میان استخر های خاکی و بتنی به عنوان قدیمی ترین روش پرورش، و استخر های پیش ساخته پرورش ماهی در وهله اول مقدار ماهی قابل پرورش در مقدار مشخصی از فضاست. هرچقدر مقدار ماهی بیشتری در فضای کمتر و آب کمتری پرورش دهیم سود بیشتری میکنیم.

مسئله دیگر تعویض آب است. هرچقدر مقدار آب کمتری در فرایند پرورش مصرف کنیم علاوه بر صرف هزینه کمتر، آسیب کمتری نیز در فرایند پرورش به محیط زیست اطراف خود وارد کرده ایم. استفاده از حجم بالای آب علاوه بر اتلاف آن ،و همچنین آلوده شدن به پس مانده غذای ماهی، دارو ها و ضد عفونی کننده ها به هدر رفت آن به واسطه تبخیر سطحی بالا نیز منجر میشود.

اما کنار هم گذاشتن این دو مسئله – یعنی بالاتر بردن ظرفیت پرورش و کمتر کردن حجم آب تعویضی – ما را با مسئله جدیدی مواجه میکند. مقدار ماهی بیشتر در حجم آب کمتر یعنی آلودگی بیشتر و اکسیژن کمتر. اینجاست که مسئله بهبود کیفیت آب به کمک فناوری مدرن مطرح میشود. دستگاه های هوادهی و تصفیه آب امروزه این امکان را به ما میدهند تا به اهداف ذکر شده دست پیدا کنیم بدون اینکه با پیامد های منفی آن دست و پنجه نرم کنیم. یکی از این دستگاه ها ازون ژنراتور است.

گاز ازون و دستگاه ازون ژنراتور

از گاز ازون تا به امروز هم به عنوان یک ماده موثر هم در تصفیه آب شهری و هم در تصفیه آب استخرهای پرورش ماهی استفاده شده است و نتایج مثبتی نیز در هر دو مورد دریافت شده است.

آنچه گاز ازون را به یک ماده تصفیه کننده قوی بدل میکند پتانسیل اکسیداسیون بالای آن است که منجر به واکنش پذیری بالای آن با سایر مواد موجود در آب میشود. این توانایی اصطلاحا توان اکسندگی-کاهندگی نامیده میشود و یکای سنجش آن میلی ولت است. گاز ازون پنج برابر اکسیژن و دو برابر کلرین توانایی اکسندگی دارد.

گاز ازون بسیار ناپایدار است به همین دلیل در محل استفاده به وسیله ازون ژنراتور ها با استفاده از اکسیژن مایع یا اکسیژن موجود در محیط تولید میشود. مقدار ازون تولید شده توسط دستگاه همیشه به مقدار لازم و غلظت مورد نظر بوده و نیازی به محفظه های بزرگ برای انبار کردن آن یا انتقال آن از مکان دیگر نیست.

کیفیت آب بهینه

مطالعات انجام شده بر روی رشد ماهی قزل آلای رنگین کمان نشان داده است که رشد آنها در سامانه های مدار بسته ای که به کمک دستگاه ازون ژنراتور فعالیت میکردند بیشتر از حالت معمولی خود است. یکی از اهداف این آزمایش بررسی تاثیر گاز ازون بر روی کیفیت آب مورد استفاده برای پرورش خانواده ماهیان سالمونیده بود.

نتیجه گیری این بود که در نهایت آبی که به کمک گاز ازون گند زدایی شده بود از کیفیت بالایی برای پرورش این ماهی ها برخوردار بود. به طور کلی گند زدایی با ازون منجر به افزایش نرخ رشد، نرخ بقا، ضریب تبدیل غذایی و براورده شدن نیاز های اولیه محیطی ماهی گردید. این تحقیق همچنین نشان داد که استفاده از ازون ژنراتور ریسک آلودگی آب به فلزات را که در سامانه های متراکم مدار بسته میتواند مشکل ساز شود به حداقل میرساند. علاوه بر فلزات مواد آلی تولید شده توسط ماهی ها و بیوم طبیعی آب مانند قارچ ها و باکتری ها نیز توسط گاز ازون گند زدایی میشوند. این باعث میشود فرایند پرورش در آب هایی که بار آلودگی زیستی بالایی دارند نیز بهتر انجام شود.

از بین بردن مواد آلی زائد به کمک ازون

همانطور که اشاره شد جمع شدن مواد آلی مانند پسمانده غذا، فضولات، باکتری ها و قارچ ها در آب میتواند در سامانه های مدار بسته مشکلی جدی محسوب شوند مخصوصا اگر تراکم حضور ماهی ها در آب بالا و مقدار آب تعویضی پایین باشد. به علاوه در این شرایط بالا رفتن فلزات و نیتریت آب میتواند خسارات سنگینی برای تولید کننده ایجاد کند.

ازون همچنین میتواند باعث یک تکه شدن و لخته شدن محلول های کلوئیدی شود.  این بدین معناست که مواد آلی شناور در آب به صورت الیاف ذره بینی بسیار کوچکی در آمده و با صاف کردن آب خروجی میتوان آنها را جدا کرده و از آنها به عنوان کود استفاده کرد. گاز ازون همچنین  میتواند با ته نشین کردن مواد آلی حل شده در آب به عنوان یک بایو فیلتر عمل کند.

گاز ازون همچنین توانایی تبدیل نیتریت به نیترات را داراست و میتواند از سختی آب بکاهد.

ضد عفونی کنندگی ازون

باکتری های آب قطعا برای هر آبزی پروری تهدید به شمار میروند. در صورت عدم کنترل باکتری ها، این موجودات در آب های کثیف بسیار سریع تر و با شدت بالاتر رشد میکنند.

گاز ازون به دلیل قابلیت اکسندگی بالای خود یک ماده ضد عفونی کننده بسیار قوی است اما مشخصه اصلی آن منعقد کردن جامدات شناور در آب  و گند زدایی آب میباشد. البته استفاده از ازون ژنراتور به معنای بی نیازی کامل از روش های گند زدایی دیگر نیست اما در شرایط خاص میتواند بسیار مفید واقع شود. برای استفاده کردن از ازون به عنوان یک ضد عفونی کننده باید دوز مورد استفاده و مورد نیازتان را با دقت محاسبه کنید. این مقدار به نسبت مواد آلی موجود در آب جامدات کلوئیدی آب، نیترات ها و آلودگی های آب محاسبه میگردد.کم شدن مقدار ذرات معلق درون آب از تراکم باکتری های درون آب و نیاز برای ضد عفونی آن میکاهد.

نظارت و اندازه گیری

شاخصی که در کار با این دستگاه به شما کمک میکند پتانسیل اکسندگیست که در ابتدا از آن سخن گفتیم. این کمیت در یک سامانه ی مدار بسته عادی که از دستگاه ازون ژنراتور برای بهبود کیفیت آب خود استفاده میکند 300 میلی ولت است. ازون ژنراتور خودکار باید همواره تلاش کند پتانسیل اکسندگی آب را نزدیک به این عدد نگه دارد و اگر قرار است دستگاه برای استفاده در مزرعه ی شما تنظیم شود باید بر اساس نمونه آب مزرعه شما برای مشخصات آب استخر شما تنظیم شود.

 هزینه نگهداری پایین

با تکنولوژی فعلی، هزینه یک دستگاه ازون ژنراتور بهینه از نظر مصرف انرژی میتواند از بسیاری روش های گند زدایی دیگر بهینه تر باشد. سرمایه گذاری بر روی دستگاهی مثل ازون ژنراتور برای گند زدایی آب در سامانه های مدار بسته اگرچه به طور غیر مستقیم اما بر روی مسائلی مانند نرخ رشد ماهی تاثیرات بسیار شگرفی دارند.

هرگز فراموش نکنید که شما مشغول نگهداری از موجودی هستید که زیستگاه طبیعیش آب است و  آب سالم و با کیفیت برایش به منزله هوای سالم و با کیفیت برای شماست.

ref:

https://www.researchgate.net/publication/233276672_Ozone_Application_in_Recirculating_Aquaculture_System_An_Overview

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید

4.5/5 - (2 امتیاز)

سوالی دارید؟ از کارشناسان ما بپرسید

همین حالا با شماره 09114646386 تماس بگیرید.

در بحث‌‌ پیرامون این مطلب شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دسته بندی ها

Language

No available translations found

موضوعات پیشنهادی

پربازدیدترین مطالب

فهرست
شرکت آبزیبان از سرتاسر کشور نماینده می‌پذیرد!با ما تماس بگیرید.